Hjem » Rettsområder » Eiendomsrett »
Dispensasjoner
Søknadsplikt i lov/forskrift, med unntak og tolkningsuttalelser.


Advokat Eilert Eilertsen har jobbet med ovennevnte regelverk i mer enn 20 år. Både som jurist/saksbehandler, bygningssjef og advokat. Herunder også som foredragsholder og høringsinstans gjennom NKF (Norsk kommunalteknisk forening) fra 2009 – 2020.
Informasjon om Midlertidige bygninger, konstruksjoner og anlegg
1. Lovens utgangspunkt og søknadsplikt (Pbl § 20-1, bokstav j jf § 20-3)
§ 20-1.Tiltak som omfattes av byggesaks-bestemmelsene
Bokstav j) plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
Innført i 2008 for å gjøre det klart at midl.t. tiltak omfattes av søknpl.
– Se § 20-3 som angir at også midlertidige tiltak omfattes av reglene om ansvarsrett.
2. Saksbehandlingsregler
- Tidsrommet for plasseringen av tiltaket avgjør saksbehandlingsregler;
§ 20-4, bokstav c.
- Mellom 2 mnd. og 2 år – Søknad, men uten krav om ansvarsrett.
20 – 5, 3. ledd, 2. punktum
- Inntil 2 måneder – unntatt fra søknadsplikt
NB. Plan kan inneholde særskilte regler om midl.tilt.
3. Særskilte bygninger, konstruksjoner eller anlegg, SAK10 § 4 -2
- a) Bygninger (…..) i direkte tilknytning til bygge eller anleggstomt hvor arbeid pågår(dvs. flyttbare mindre pukkanlegg, skur og arbeidsbrakker på byggeplassen eller i umiddelbar nærhet.
- b) Campingvogn og vinteropplag på bebygdbolig eller fritidseiendom. (Ikke villavogn, jf TUDEP-2017-5351-2.)
- c) Campingvogn på campingplass. Se over.
4. § 30-5, Materiell regel – avslagshjemmel.
Må ikke være til;
- vesentlig ulempe for omgivelsene, eller
- hindre allmenn ferdsel eller friluftsliv.
Søknaden må inneholde opplysninger som gir tilstrekkelig grunnlag for å vurdere ovennevnte.
Ellers kan tiltaket plasseres uavhengig av planformål eller byggeforbud § 1-8. Jf KMD sak 11/1161 og motivene til bestemmelsen på s.175 i Ot.prp.nr.32 (2007-2008)
5. Øvrige regler i plan og bygningsloven
- § 30 – 5 angir at;
For ovennevnte tiltak gjelder bestemmelser gitt i eller i medhold av loven så langt de passer.
I Ot.prp.nr.45 (2007-2008) kapittel 20.5.5 nevnes regler om brannkrav, avstandskrav, tilgjengelighet, miljøforhold og arkitektonisk utforming som eksempler på bestemmelser som i utgangspunktet får anvendelse også for midlertidige tiltak. (Ps. Nye forskriftshjemler for avstandskrav på campingplasser er pr des 2020 til høring.)
6. Andre lover/myndigheter? Jf. Plan og bygningslovens § 20-5, siste ledd.
- Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som nevnt i første til tredje ledd, utføres i samsvar med de krav som ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov. Tiltak kan ikke settes i gang før det er gitt nødvendig tillatelse eller samtykke fra andre berørte myndigheter, jf. § 21-5.
7. Hvilke tiltak omfatter begrepene bygninger/konstruksjoner/anlegg?
- Midlertidige brakker, herunder anleggs- og boligbrakker
- Demonterbare tribuner, haller, større telt, boder, kiosker og podier.
- Også midlertidige terrenginngrep kan omfattes og gå under «anlegg». §20-4, a) «Villavogner» – 60 -80 m2 som må fraktes av lastebil er som står lengre enn 2 år
– ikke §20-1, J.
8. Tiltak som ikke omfattes av plan og bygningsloven, jf tiltak etter § 1-6
- Mindre bærbare telt
- Mindre basseng, trampoliner, hoppeslott og partytelt og lignende, omfattes ikke av tiltaksbegrepet.
9. Husbåter
- Husbåter – klargjøring – Sak10 § 1-5 (2016)
-Bygningsloven gjelder for husbåter og båter tatt ut av ordinær drift til beboelse, næring ol.
10. Formål bak reglene om midlertidig tiltak. Effektivitetshensyn – kost/nytte
- Mindre tiltak til fritidsbruk, kortvarige.
- Nødvendig å plassere raskt og/eller for et kortere tidsrom. F.eks. skolebygg, barnehager m.v. akutt behov.
- Kortvarig periode, mindre grunn til at mange av reglene i pbl skal tre inn og virke.
- KMD sier- forståelse for at behovet kan være lengre, men viktig å praktisere strengt for å unngå omgåelser.
11. Eks. 1. Problemstillinger knyttet til midlertidige boligbrakker
- KMD Tolkningsuttalelse av 27.10.2014.
Om § 20-1, j og § 20-2, c – unntak for midl.tiltak
- Tolkningsuttalelsen kom som følge av en henvendelse fra Oslo kommune, som hadde mange ulike problemstillinger de fant uavklarte i lov og forskrift.
12. Problemstilling 1
- Flytting av tiltak/boligbrakker internt på eiendommen før innsending av ny søknad.
Er det et nytt midlertidig tiltak dersom bolig-brakken flyttes internt på eiendommen?
– KMD er enig med PBE at dette IKKE er nytt tilt.
Samme resultat selv om ny tiltakshaver.
13. Problemstilling 2
- Fysisk utskifting til ny boligbrakke før ny søkn?
Tiltakshaver hadde søkt om inntil 2 år – innvilget
Etter 2 år søkes om nytt midl bygg-annen form.
KMD enig i at omgåelseshensyn, forarbeider mm tilsier at – ny søknad = varig bygg §20-1, a.
14. Problemstiling 3
- Opphold i tid (fjernet tidligere bygg i 6 mnd) før nytt midl bygg omsøkes på samme plass.
– Del av et mønster som tilsier varig behov?
– Konkret vurdering. Forhold til plan og evt behov for midlertidig disp fra plan.
15. Problemstilling 4
- Ulovlig oppførte midl. konstruksjoner og etterfølgende (+2år) søknad (retting).
– Utg.pkt skal vurderes som om ikke oppført?
– PBE har da tidl. Godkjent inntil 2 nye år. Ok?
KMD mener – etterfølgende tillatelse gjelder for de 2 årene som er passert.
– Ikke hjemme til å forlenge ut over 2 år = varig.
– Mulig løsn. = midl.disp og unntak ansvarsrett.
16. Problemstilling 5
Søknad om midlertidig dispensasjon fra plan for oppføring av midl brakkerigger < 2år.
KMD har forståelse for behovet, men ;
Omgåelseshensyn tilsier full søknad etter § 20-1, j – alle lovens materielle krav. Kan søke disp fra materielle krav og unntak ansvar, men… § 19-2 – ikke kurant
17. Forholdet til Byggeforbudet i 100 meters beltet, § 1-8 og reg.plan.
- Midlertidige tiltak, dvs tiltak som skal stå inntil 2 år omfattes i utgangspunktet verken av § 1-8 eller reguleringsplaner.
- Kommuneplan og reguleringsbestemmelser kan dog gi bestemmelser som også omfatter slike tiltak
18. Anleggseiendom, jf § 20-4, a, § 20 -5, 5. ledd og sak10 § 4-2, c.
– Tiltak i direkte tilknytning til bygge- eller anleggstomt – arbeid pågår.
– Kan stå på nabotomt eller på andre siden av vei eller plass og kan plasseres uten søknad eller tillatelse.
– Uten søknad, og uten tidsbegrensning. Men – krav om reelt behov for tiltaket i smh m anlegg. Se veiledn. DiBk, hvor 2 år likevel angis som et utgangspunkt?
– Bygn. Myndighetene kan går inn og foreta en konkret vurdering og en ulempevurdering etter pbl. § 30-5. Herunder kreve søknad og/eller fjerning.
– Uklart hva som ligger i formuleringen” i direkte tilknytning til”.
– kun er ment å klargjøre at bygninger, konstruksjoner eller anlegg ikke trenger å plasseres på byggetomten direkte.
– Midlertidige mobile knuseverk, jf TUDEP-2018-1556-2, til bruk for anlegget og tilbakeføre masser. (Ikke foredling/salg.)
– Brakkerigger plassert et stykke unna bygge- eller anleggstomta, for eksempel med det formål å betjene flere byggeplasser i et område, omfattes ikke av unntaket.
– Se DiBk veiledning til sak10
19. Forhold til kommuneplan og reguleringsplaner
– Kommuneplan kan ikke vedta begrensninger i forhold til unntakene i bokstav a – c.
– Kommunen kan vedta konkrete begrensninger i reguleringsplaner.
– Se departementets veiledning til § 11-9
20. Forholdet til TEK17
- De materielle bestemmelsene gjelder
- Se SAK17, § 1-2, (4) og (5), som angir unntakene.
Få Hjelp Av En Advokat
Ønsker du hjelp fra en advokat kan du sende oss en henvendelse eller ring oss på telefon +47 69 300 100
Vi tilbyr gratis konsultasjon for å sjekke ut saken din – Helt uforpliktende.